22. 9. 2022
Pojma nimam, kakšni bi bili slovenski prevodi teh besed, a zdi se mi, da se prav v teh besedah skriva jedro problemov mnogih podjetij. Namreč: eni rinejo v eno smer, drugi v drugo, prava pot pa je kompromis med enim in drugim ... Pravite, da to ne gre? Hm ...Naključje je hotelo, da sem prišel v stik s tremi slovenskimi velikani: Petrol, Sava in HSE. Vsa so dobro stoječa podjetja, a bi rada več. žal pa so pred nami negotovi časi. Nerodno je tudi zato, ker vsa Evropa kriči o zelenem prehodu, digitalizaciji, globalizaciji (no, še ene zapletene tujke) ...
Ali res mora ves svet kričati, da je pred nami konec, vsi bomo umrli v (energetski) revščini, bliža se tretja svetovna vojna ...
Grozi nam propad najmočnejših stebrov gospodarstva v državi.
Verjamete? Hm ...
Poglejmo ...
Petrol ... Jasno je, kaj je njihov osnovni namen, a so vmes postali ponudnik toplote zasebnikom, kot tudi širši skupnosti. Danes, ko zaradi Ukrajine ves svet pričakuje energetsko katastrofo, to ni mačji kašelj. Politiki pritiskajo na ljudi, da naj čim prej uredijo zeleni prehod (za leto 2024 celo Slovenija napoveduje dodatne davke za fosilna goriva - kaj bo pa potem prodajal Petrol, če se bomo vsi vozili na elektriko?). Ne vem, če veliko ljudi ve, da se je Petrol spustil tudi na trg startupov. Podprl je projekt mBills (in verjetno še koga), vendar o tem težko najdete kaj več na njihovi spletni strani, kaj šele o drugih projektih. Ta žalost velja tudi obratno (mBills nič ne pomaga svojemu ustanovitelju, še na promocijski sliki zameglijo njihov logotip) in smo že pri problemu konsolidacije.
Da je zmeda toliko večja, na spletni strani Petrola najdemo sončne elektrarne in toplotne črpalke, celo mobilna aplikacija najde prostor na dnu, o mBills pa nič.
Sava Turizem ima malo drugačen problem ... Dejstvo je, da Sava ni ena. Sav je več. In vse so med sabo nepovezane. Dobro, to je pač lokalno priljubljeno poslovno ime.
Za Savo Turizem so sicer težki časi korone in nihče ne ve, kakšni so pred nami. Nič ne kaže, da bi tuji turisti drli v Slovenijo, vsaj dokler bo epidemiološka slika ne bo slaba. Svoje poslovanje so sicer razširili še na Sava Medical in Sava Camping, verjetno pa tudi še kaj več. Sava bi se šla diverzifikacijo, a so očitno preveč previdni. Na drugi strani Savo Zavarovalnico njihovi konkurenti (Triglav) silijo v širitev posla, vendar so počasni in nerodni. Zdi se, kot da vsa podjetja Sava vedo, da morajo širiti in razpršiti poslovanje, a ne vedo kako ... Če sploh ...
Camping namreč niso samo šotori, pač pa tudi avtodomi, ki so zadnja leta močno v porastu. Volkswagnov ID.Buzz kar kliče po intimnem potepu v dvoje ...
Potem je tu še
HSE ... Pod eno streho so postavili premogovnike, hidroelektrarne, termoelektrarne, sončne, veterene in še kakšne objekte. HSE se hvali, da poganja domove in gospodarstvo, zato se samo po sebi odpira vprašanje, kdaj bodo začeli ponujati internetne povezave, kdaj bodo vstopili na trg turizma, kdaj na trg domačih polnilnih postaj (z električnimi avtomobili jih bomo potrebovali veliko), kdaj na trg startupov, ki bi vsekakor popestrili njihovo dolgočasno ponudbo. To, da lahko v ECE shop kupimo mesoreznico Ritter na kredit brez obresti sicer kaže na to, da v podjetju razmišljajo široko, vendar niti približno ne izkoriščajo moči skupine, ki stoji za tem. Škoda, da sami sebi ne pustijo, da razprejo krila ...
Pogrešam HSE-jev prispevek na področju startupv. Malo je namreč podjetij, ki ima dostop v vsa gospodinjstva po državi in tudi širše. Kaj pravite na startupe v šolah, morda celo vrtcih?
Poslanstvo tekmovanja Imagine cup jim je pisan na kožo, pa tega ne vedo.
Kaj skupnega imajo vsa omenjena podjetja?
Petrol se je najbolj pogumno lotil diverzifikacije, Sava se že bolj obotavlja (ni jim še povsem jasno kako in zakaj), HSE pa med vsemi najbolj menca in čaka in čaka ... Kot bi se bali prihajajočih časov ...
Vsem pa je skupno, da potrebujejo diverzifikacijo, o konsolidaciji pa ne razmišljajo (če sploh). Namreč: vsi imajo tako bogato mrežo ponudb, delajo na mnogih področjih, a nihče ne pomisli, da bi svoje dejavnosti povezali in vsaj na spletu predstavili enotno in bolj udarno.
Za konec sem namenoma pustil
Pošto Slovenije.
Pošta je bila med prvimi v državi, ki je razmišljala širše in predvsem pred časom. Certifikati za identifikacijo bi danes morala biti temelj osebnih izkaznic, zdravstvenih, vozniških, bančnih, lastniških ... Ena kartica za vse! Pošte ni strah na svojih spletnih straneh ponujati vrtalnike in kredite NKBM, IT storitve, oglaševanje in alternativne možnosti dostave ... Pošta z milijon obiska na mesec spada med največje spletne strani v državi in bi lahko z malo truda, predvsem pa z lahkoto prehiteli 24ur, RTVSlo in vse ostale medijske portale.
Kdo pa ve več o ljudeh, če ne ravno poštarji?!
Zakaj tega ne storijo?
že tako in tako so z vidika diverzifikacije in konsolidacije daleč pred drugimi. Sicer za večino velikanov velja, da vedo katera je prava smer, a o konkretnih odločitvah še razmišljajo. Uporabniki vemo, da svet interneta danes obvladujejo tuje korporacije (predvsem Google), kar ni v redu! Google na prvo mesto postavlja tistega, ki več plača. In ima zato več obiska ...
Je zato tudi pomembnejši?
Ne ni!
Upam, da bo čas strahu, ki ga napovedujejo mediji, opogumil koga, da stopi naprej. Namreč, vsi tokrat našteti imajo dostop do vseh gospodinjstev v državi. In to ni mačji kašelj!
Cenimo domače, zaupajmo domačim.